Børn og voksne i alle aldre og af alle køn kan glæde sig til, at Visby Frivillige Brandværn senere på året afholder åbent hus med præsentation af den nye brandbil. Det kan vække enhver pige- eller drengedrøm om at blive brandmand. Og i Visby er det faktisk en realistisk mulighed, for der er brug for flere brandmænd end de 19 granvoksne mænd, der i øjeblikket udgør vores frivillige brandværn.
I aftes afholdt repræsentanter for foreninger, institutioner og virksomheder i Visby Sogn for anden gang koordineringsmøde, og i forlængelse af mødet gav brandkaptajn Jan Jespersen deltagerne en rundvisning og orientering om Brandværnet.
Der var ikke mange deltagere i koordineringsmødet, men det er alligevel givtigt og interessant at mødes. Både fordi vi lærer hinanden bedre at kende, og fordi vi får indblik i, hvad andre i Visby går og arbejder med. I går var der repræsentanter for Brandværnet, Vandværket, Byfesten, Forsamlingshuset, Spejderne og Lokalrådet, og nogle af deltagerne repræsenterede samtidigt en lokal virksomhed.
Derfor ved vi nu bl.a. udover at Brandværnet vil afholde åbent hus, at Spejderne og Brandværnet er ved at planlægge et fælles arrangement; at Vandværket går i gang med en ny vandboring; at Byfesten afholdes samme weekend som altid, men efter et nyt koncept; at Kruhls Maskinstation kan fejre jubilæum i år (fotos af Kruhl og firmaet modtages med tak); at Forsamlingshuset har planer om afholdelse af børnediskotek; at Spejderne er blevet beriget med tre nye, unge ledere; at der bliver søgt om penge til lægning af fliser mellem Klubhuset og æ multiplads; at et budget for renovering af Trosalta er under udarbejdelse, så der kan søges penge til renoveringen.
Der blev fremsat et ønske om mere julebelysning i “hovedgaden”, som kan tages med til drøftelse på næste borgermøde om Lokal Udviklingsplan.
Lokalrådet søger kontakt med unge mennesker, som har lyst til at stå for/være med til at planlægge aktiviteter på æ multiplads til afholdelse hen over sommeren. Idrætsforeningen og Lokalrådet modtog 10.000 kr. for at blive Årets Forening i 2023, og de penge er reserveret til aktiviteter for store børn og unge på æ multiplads.
Flere har udfordringer med at skaffe nye frivillige til de kontinuerlige og “tunge” bestyrelsesopgaver, altså deltagelse i møder, planlægning og den slags. Har du tid og lyst, så kontakt endelig en af foreningerne. Til gengæld glæder vi os over, at rigtig mange bakker op, når man har brug for hjælp til praktiske opgaver.
Referat fra kvartalsmøde februar 2024
Næste koordineringsmøde afholdes mandag 6. maj kl. 19, hvor Spejderne er vært for mødet i Spejderborgen.