Nordic Energy Advice afholdt i november 2025 informationsmøde i Visby Forsamlingshus om deres vindmølleprojekt Visby-Mollerup Øst / #5b Vindpark Visby Øst. På mødet var der mulighed for at tilmelde sig en pulje, der udbetales HVIS møllerne kommer i drift. Af møllernes indtjening afsættes en pulje på 250.000 kr. årligt, der udbetales i møllernes ti første driftsår. Puljeordningen kan omfatte op til 100 tilmeldte i alt. Hele puljen udbetales hvert år, så med 100 tilmeldte vil man maksimalt kunne få udbetalt 2500 kr. årligt, og med færre tilmeldte lidt mere, dog højst 15.000 kr. årligt (svarende til 16-17 tilmeldte). Der følger ingen forpligtelser og betingelser med at få del i puljen, bortset fra at man skal være fyldt 18 år og bo i området. Nordic Energy Advice gør opmærksomt på, at puljen frem til udgangen af maj måned fortsat er forbeholdt indbyggere i Borg, Mollerup, Nørby og Visby. Fra 1. juni 2026 vil ordningen blive tilbudt indbyggere i hele Tønder Kommune.
Kriterierne for puljen er beskrevet i vedhæftede flyer: Visby-Mollerup-Oest-flyer-om-pulje.pdf I flyeren er der link og QR-kode til en tilmeldingsformular.
Du kan også gå direkte til tilmeldingsformularen ved at klikke HER
Nordic Energy Advice ansøgte i 2022 om opstilling af to møller, og denne ansøgning er fortsat under sagsbehandling. I 2025 ansøgte virksomheden om opstilling af en tredje mølle, men efter de vejledende afstemninger om alle ansøgninger fra 2025-runden, var den tredje mølle et af de projekter, der ikke blev godkendt til videre sagsbehandling. Ansøgningen fra 2022 kommer ikke til vejledende afstemning i lokalområdet, da et flertal af kommunalbestyrelsen for nylig besluttede at droppe disse afstemninger. Efter den nuværende tidsplan vil projektet være klar til den lovpligtige offentlige høring senere på året.